4. Yemek salonları, toplantı salonu, pasta salonu, çok amaçlı salon, konferans salonu, lobi, resepsiyon alanı, oturma salonu, gösteri salonu, eğlence, animasyon alanları, satış üniteleri, açık alanlarda yer alan oturma/bekleme/yemeiçme düzenlemeleri ile havuz çevresi ve kıyıda bulunan gölgelikler/şezlong grupları dahil tüm genel kullanım alanları mesafe planına uygun olarak düzenlenecek, mesafeye ilişkin önlemler alınarak gerekli işaretlemeler yapılacak ve plana uygun kapasiteden fazla misafir kabul edilmeyecektir.
5. Aynı odada konaklayan veya aynı aileden olan misafirler için ortak kullanım alanlarında mesafe şartı aranmayacaktır.
6. Tesis içerisinde bulunan mini klüpler, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca kreşler için belirlenen usul ve esaslar göre faaliyetlerini yürütebilecektir. Kapalı alanlardaki çocuk oyun alanlarının faaliyetlerine ise izin verilmeyecektir.
7. Tesis içerisinde lobi/bekleme salonu alanları dahil olmak üzere oturma alanları, kafe, plaj, havuz vb. ortak kullanım yerlerinde kesinlikle tavla, okey, iskambil kağıdı vb. materyal bulundurulmayacaktır.
a. Restoran, Lokanta ve Yeme İçme Yerleri
Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu tarafından restoran, lokanta, kafeler ile içinde yeme- içme alanı bulunan dinlenme tesisleri, kitapçılar, büfe ve kantinler ile diğer işletmelerin restorankafe bölümleri dahil tüm yemeiçme yerleri belirlenen tedbirlere uygun bir şekilde faaliyetlerini yürütecektir.
1.Girişlerinde el antiseptiği bulundurulacak ve misafirlerin ellerini antiseptikle temizlemelerinden sonra girişleri sağlanacaktır.
2.Maskesiz misafir içeri alınmayacak, yanında maske yoksa verilmek üzere maske bulundurulacaktır. Misafirlerin yemeiçme faaliyeti dışında ve masadan kalktıklarında maske takması sağlanacaktır.
3.Yemek salonları, giriş alanı ve holü, ilave salonlar gibi genel alan kullanımları ve açık alanlar dahil tesisin tamamı sosyal mesafe planına uygun olarak düzenlenir. Tesisin içinde veya dışarısında sıra oluşabilecek her yerde (lavabo önleri, varsa sigara içme alanları vb.) 1,5 metre ara ile sosyal mesafe işaretlemeleri yapılır.
4.Yemek servisi verilen masalar arası mesafe her yönden 1,5 metre, yan yana sandalyeler arası 60 cm olacak şekilde düzenlenecektir. Grup halinde gelen müşteriler için masa birleştirmeleri yapılması halinde diğer masalarla 1,5 metre mesafe korunacak şekilde gerekli düzenleme yapılacaktır.
5.Masaların sadece karşılıklı oturma düzeni sağlanacaktır. Masa yanlarına sandalye konularak oturma düzeni oluşturulmayacaktır.
6.Karşılıklı oturmada masa eni 70 cm’den küçük masalarda çapraz oturma düzeni uygulanacak veya iki masa birleştirilerek kullanılacak, böylece karşılıklı oturma mesafesi artırılacaktır.
7.Bütün masa düzeni kuralları masa şekline bakılmaksızın (kare, dikdörtgen veya daire) her masa için uygulanacaktır.
8.Yan yana tek kişilik oturma düzeni olan bar masası şeklindeki masalarda sandalyeler arası mesafe 1 metre olacak şekilde düzenlenecektir. Personel ile müşterinin doğrudan yüz yüze kaldığı bar masaları en az 1 metre genişlik olması ve bu alanlarda görev yapan personelin maske ve siperlik kullanması şartı ile kullanılacaktır.
9.Yemek/ara öğün saatleri yoğunluğa sebebiyet vermeyecek şekilde düzenlenecektir.
10.Her masada el antiseptiği veya kolonya bulundurulacaktır.
11.Lokanta/restoran alanlarında servis ekipmanları servis öncesi ve sonrası düzenli
olarak temizlenecek ve dezenfekte edilecektir.
12.Ortak kullanımda olan çay/kahve makinası, sebil, içecek makinası ve benzeri cihazların aynı personel vasıtasıyla kullanımına müsaade edilecektir.
13.Masa üzerinde ortak kullanıma özgü tuzluk, biberlik, peçetelik vb. materyal bulundurulmayacak, mümkünse bunların yerine tek kullanımlık tuz, biber, peçete kullandırılacaktır. Tek kullanımlık olmayan masa üstü her türlü donanım her müşteri kullanımından sonra deterjan ve yüzeyin niteliğine uygun hijyen malzemesi temizlenecektir.
14.Kullanılacak metal çatal, kaşık, bıçaklar gerekli hijyen şartlarında temizlendikten sonra kapalı alanlarda muhafaza edilecek ve el değmeden misafirlere sunulacaktır.
15.Yemek masaları ve mobilyalarının sıklıkla temasa maruz kalan yüzeyleri, (menü vb.) masa üstü ekipmanları (tek kullanımlık olanlar hariç) alkol bazlı ürünler ile her misafirin kullanımı sonrasında temizlenecektir.
16.Yemek masaları ve sandalyeler, servis malzemeleri, şeker, tuz, baharat, peçete, menü vb. malzemelerin her misafir kullanımından sonra silinerek uygun şekilde temizliği ve dezenfeksiyonu sağlanacaktır. Mümkünse tek kullanımlık şeker, tuz, baharat, peçete
kullanılacaktır.
17. “Açık Büfe” uygulamasının sürdürülmesi durumunda; büfede bulunan yiyeceklerin misafirler tarafından alınmasını ve misafirlerin yiyeceklerle temas kurmasını engelleyici bir yöntem geliştirilecektir. İstenen yiyeceklerin önlemler dahilinde bir görevli tarafından misafirlere servis edilmesi sağlanacaktır.
18.Lokanta/restoranlar, misafir ve personelin ulaşabileceği alanlarda alkol bazlı el antiseptiği/dezenfektanı, talep edilmesi halinde verilmek üzere maske vb. hijyen malzemeleri bulunduracaktır.
19.Lokanta/restoran dışında self servis usulü ile yiyecek ve içecek hizmetinin mümkün olduğunca verilmemesi esas olacaktır. Bu tarz hizmet verilmesi durumunda açık büfeler için uygulanacak kurallar çerçevesinde yeme/içme sunumu yapılacaktır.
b. Yüzme Havuzları
Bu genelgenin “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ek olarak;
1. Havuz suyunun, havuz çevresinin temizliği ve hijyeni azami ölçüde sağlanacaktır.
2. Havuz suyundaki klor seviyesi açık havuzlarda 13 ppm, kapalı havuzlarda 11,5 ppm arasında tutularak klor seviyesinin periyodik olarak kontrolü sağlanacaktır.
3. Kapalı olan havuzların metrekaresi hesaplanarak aynı anda havuz alanında 4 metrekareye 1 kişi, havuzda 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kişi sayısına sınırlandırma getirilecektir.
4. Temas ve izlem takibinin sağlanabilmesi amacıyla kapalı havuza girişler kayıt altına alınarak asgari 14 gün süreyle muhafaza edilecektir.
5. Misafirlerin havlulara temasını önlemek için havlu sunumu bir görevli tarafından gerekli koruyucu ekipmanlarla sağlanacak veya havlular poşetlenmiş bir şekilde misafirlere teslim edilecek ayrıca havluların günlük olarak değiştirilmesi ve her kullanım sonrasında en az 60° C ve üzerinde yıkanması sağlanacaktır.
6. Kullanıma sunulacak şezlong, sehpa vb. malzemelerin her kullanım sonrası uygun araçlarla temizliği/dezenfeksiyonu yapılacaktır.
7. Dinlenme koltukları ve şezlongların yerleştirilmesi esnasında mesafe kuralına (en az 1,5 metre) riayet edilecektir. (Aynı aileden olan, aynı odada veya evde konaklayan misafirler arasında sosyal mesafe şartı aranmaz.)
8. Çocuk kapalı yüzme havuzlarının da kapasitesi belirlenerek 8 metrekareye 1 çocuk olacak şekilde ebeveyn gözetiminde kullanılması sağlanacaktır.
9. Açık/kapalı havuzlarda Koronavirüs (Covid19) kapsamındaki tüm işleyişten sorumlu en az bir personel sürekli olarak bulundurulacaktır.
10. Açık/kapalı havuzlarda toplu egzersiz, dalış dersleri vb. aktiviteler yapılmayacaktır.
c. Plajlar ve Yüzme Alanları
c.1. Plaj ve Yüzme Alanlarında Genel Önlemler
1. Plaj ve yüzme alanlarına Koronavirüs (Covid19) salgınına ilişkin uyulması gereken hijyen kurallarının yer aldığı bilgilendirme panoları/levhaları yerleştirilecektir.
2. Plajlarda kullanılacak duşlarda duş bataryası, musluk, sabunluk vb. materyallerin mümkünse sensörlü olanlarının kullanımı teşvik edilecek ve bu alanların temizliği kurallara uygun şekilde yapılacak, düzenli olarak dezenfeksiyonu sağlanacaktır.
3. Plaj ve yüzme alanlarında bulunan kafe, restoran vb. hizmet bölümleri bu genelgenin
F/a bölümünde belirlenen şartlar çerçevesinde hizmet sunacaktır.
4. Plaj ve yüzme alanları çevresinde bulunan içecek dolapları ve oturma grupları sıklıkla temizlenerek ve dezenfekte edilecek, bunların yanında kolay ulaşılabilecek şekilde el antiseptiği/dezenfektanı bulundurulacaktır.
5. Misafirlerin, nakit ödeme yerine mümkün olduğunca temassız pos cihazları, online ödeme vb. yöntemlerini tercih etmesi sağlanacaktır.
c.2. Personele Yönelik Önlemler
Bu genelgenin “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlara ek olarak;
1. Plaj ve yüzme alanlarında tüm işleyişten sorumlu en az bir personel sürekli olarak görev yapacaktır.
2. Plajlarda ve yüzme alanlarında hizmet verilirken en az 1 metrelik mesafe kuralına uyulacaktır.
3. Personelin dinlenme alanlarında da en az 1 metrelik mesafeyi koruması ve maske takmaya devam etmesi sağlanacaktır.
c.3. Plajlar ve Yüzme Alanlarında Ortam Düzenlemesi
1. Plaj alanında belirlenen/belirlenecek kapasitenin üzerinde kalabalık oluşmasını engellemek için gerekli önlemler alınacaktır.
2. Plaj alanlarına çalışanlar dahil 4 metrekareye bir kişi ve dinlenme alanları arası mesafe en az 1,5 metre mesafe olacak şekilde şezlonglar/dinlenme materyalleri yerleştirilecek, bu sistematikle hizmet verilecek alanların kapasitesi belirlenecektir. (Aynı aileden olan, aynı odada veya evde konaklayan misafirler arasında mesafe şartı
aranmayacaktır.)
3. Gölgelikler arası mesafe şezlonglar arası mesafeye uygun olacak şekilde düzenlenecektir.
4. Localarda mesafe kurallarına uygun olarak düzenleme yapılacak, loca alanlarında 2 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kapasite belirlenecektir. (Aynı aileden olan, aynı odada veya evde konaklayan misafirler arasında mesafe şartı aranmayacaktır.)
5. Soyunma kabinlerinin kullanımında mesafeye dikkat edilecek ve kabinler her kullanımdan sonra dezenfekte edilecektir.
6. Su etkinliklerine katılım göstermek isteyen müşterilerin kayıtları alınarak 14 gün süreyle muhafaza edilecektir.
7. Aynı anda birden fazla kişinin kullandığı su etkinlikleri (banana vb.) yapılıp yapılmayacağı hususunda; Bilim Kurulu tarafından bu konuya ilişkin yayınlanacak rehber esas alınacaktır.
8.Tek kişinin kullandığı su etkinlikleri (jet ski, sörf vb.) yapılabilecek, etkinlik sonrasında kullanılan araç/ekipmanlar, can yelekleri su ve deterjanla temizlenecek/dezenfekte edilecektir.
9. Turizm amaçlı su altı ve su üstü sportif faaliyetlerinde kullanılan tüp, denge yeleği vb. ekipmanlar faaliyet süresince sadece bir kişi tarafından kullanılabilecek ve kullanıldıktan sonra dezenfekte edilecektir.
10. Deniz paraşütü vb. su etkinliklerinde (çalışanlar dahil) tekne kapasitesinin %50’si kadar kişi alınacaktır.
c.4. Plajlar ve Yüzme Alanlarını Kullanan Müşterilere Yönelik Önlemler
Konaklama tesisinin genel misafirleri için alınacak önlemlere ilave olarak;
1. Ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı gibi hastalık semptomları olan, Covid19 hastası ve temaslısı olan kişi/kişilerin plaj ve yüzme alanlarını kullanmalarına müsaade edilmeyecektir.
2. Covid19 açısından riskli olan 65 yaş üzeri, yüksek tansiyon, kalp, şeker vb. hastalığı olan kişi/kişiler, plaj ve yüzme alanlarını kullanmaları esnasında dikkatli olmaları konusunda uyarılacaktır.
3. Misafirlerin kişilerle yüz yüze olma, konuşma vb. etkinliklerde mesafenin korunmasının yanı sıra maske takmaları da sağlanacaktır. Plaj ve yüzme alanlarına girişte maskesi olmayanlar için yeterli miktarda maske bulundurulacaktır.
4. Plajlarda el hijyenini sağlamak için, ellerin en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanması sağlanacaktır. (Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir. Su ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği veya en az %70’lik alkol içeren kolonya kullanılmalıdır.)
5. Misafirlerin havlulara temasını önlemek için havlu sunumu bir görevli tarafından gerekli koruyucu ekipmanlarla sağlanacak veya havlular poşetlenmiş bir şekilde misafirlere teslim edilecek ayrıca havluların günlük olarak değiştirilmesi ve her kullanım sonrasında en az 60° C ve üzerinde yıkanması sağlanacaktır.
6. Deniz gözlüğü, şnorkel, palet gibi malzemeler kişiye özgü olacak, kimseyle paylaşılmayacaktır.
7. Koronavirüs (Covid19) temas riskini artıracağından plaj ve yüzme alanlarında uzun süre kalınmaması, mesafe ve hijyen kurallarına uyulması yönünde gerekli uyarılar/ anonslar yapılacaktır.
c.5. Plajlar ve Yüzme Alanlarının Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu genelgenin “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Yüzme alanlarında Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış dezenfektanlar kullanılacaktır.
2. Tesislerde duş yerleri ve tuvaletlerde mesafe kuralına dikkat edilecektir.
3. Duş, kabin, tuvalet vb. alanların kapı ve pencereleri açılarak sık sık havalandırılması sağlanacaktır.
4. Serinletme amacıyla vantilatör (su buharlılar dahil) kullanılmayacaktır.
5. Ödemelerde bu genelgenin Ç/7 maddesi esas alınacaktır.
d. Termal/Kaplıca Otellerinde Alınması Gereken İlave Önlemler
d.1. Termal/Kaplıca Havuzlarında Alınması Gereken Genel Önlemler
1. Termal/kaplıca alanları mümkünse randevu sistemi ile çalışacaktır. Yapılan bütün işlemler (tarih, müşterinin hangi alanları kullandığı, hizmet eden personel ile girişçıkış saatleri) kayıt altına alınacaktır.
2. Termal/kaplıca alanlarına, Covid19 salgını ile ilgili olarak uyulması gereken hijyen kurallarının yer aldığı bilgilendirme panoları/levhaları yerleştirilecektir.
3. Termal/kaplıca alanlarının girişinde alkol bazlı el antiseptiği veya en az %70’lik alkol içeren kolonya bulundurulacaktır. El antiseptiğinin/dezenfektanının doluluk durumu belirli aralıklarla kontrol edilecek ve her zaman dolu olması sağlanacaktır.
4. Termal/kaplıcalarda ağız burun ve yüze yakın temas içeren masaj, peloidoterapi gibi uygulamalar Covid19 bulaşı açısından riskli olduğundan yapılmayacaktır.
5. Termal/kaplıca alanlarında toplu egzersiz, inhaloterapi gibi aktiviteler yapılmayacaktır.
6. Duş bataryası, musluk, sabunluk gibi malzemelerin sensörlü olanlarının kullanımı tercih edilecek ve bu malzemelerin temizliği, kurallara uygun bir şekilde yapılacak, dezenfeksiyonu ise düzenli olarak sağlanacaktır.
7. Termal/kaplıca kısımlarındaki açık ve kapalı termal havuzlara ilişkin bu Genelgenin F/b bölümüne göre hareket edilecektir.
8. Termal/kaplıca alanlarında bulunan kafe, restoran vb. tesisler bu Genelgenin F/a bölümünde belirlenen şartlar çerçevesinde hizmet sunacaktır.
9. Konaklama tesisi içinde müstakil bir termal/kaplıca hizmeti veriliyor ise hizmet sunulan tüm alanların metrekaresi hesaplanarak aynı anda kaplıcada 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kişi sayısına sınırlandırma getirilecektir.
d.2. Personele Yönelik Önlemler
Bu genelgenin “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlara ek olarak;
1. Kaplıcalarda Covid19 kapsamındaki tüm işleyişten sorumlu en az bir personel sürekli olarak görev yapacaktır.
2. Kaplıcalarda hizmet verme sırasında en az 1 metre olan mesafe kuralına uyulacaktır.
3. Çalışan personelin buharlı ortamlar dışındaki ön ofis, resepsiyon ve dinlenme alanlarında kuralına uygun tıbbi/bez maske ve yüz koruyucu siperlik kullanması ve 1 metrelik mesafe kuralına riayet etmesi sağlanacaktır.
d.3. Termal/Kaplıca Kısımlarında Çalışan Sağlık Personeline Yönelik Önlemler
1. Sağlık personeli, muayene, tıbbi müdahale gibi Koronavirüs (Covid19) açısından riskli girişimler yapabilmesi nedeniyle standart enfeksiyon kontrol önlemlerine uygun çalışacaktır.
2. Sağlık personeli tıbbi/bez maske takacak, aerosol oluşturan işlemler sırasında FFP2/N95 maskenin yanı sıra eldiven ve yüz koruyucu siperlik kullanacaktır.
3. Sağlık personeli, kaplıcayı kullanan kişi/kişileri günlük olarak takip edecektir.
d.4. Termal/Kaplıca Kısımlarını Kullanan Müşterilere Yönelik Önlemler Konaklama tesisinin genel misafirleri için alınacak önlemlere ilave olarak;
1. Mesafenin sağlanamadığı sıra banyosu gibi alanlarda, banyoların bir atlanarak (bir dolu bir boş olacak şekilde) kullanılmasına yönelik planlama yapılacaktır.
2. Girişte maskesi olmayanlar için yeteri kadar maske bulundurulacaktır.
3. Kişilerin mümkünse kendilerine ait havlu, bornoz ve peştemal getirmesi/kullanması teşvik edilecektir. İşletme tarafından sağlanan havlular kişiye özel olacak, havlu, bornoz, peştemal vb. tekstil ürünlerinin her kullanım sonrası en az 600 C’de yıkanması sağlanacaktır.
4. Müşterilerin kaplıca havuzu ve sıra banyosu çevresindeki plastik ve metal yüzeylere dokunması halinde ellerini su ve sabunla yıkamaları ya da el antiseptiği kullanmaları sağlanacaktır.
5. Koronavirüs (Covid19) temas riskini artıracağından kaplıca havuzu ve sıra banyosunda uzun süre kalınmaması yönünde gerekli uyarılar yapılacaktır.
6. Özellikle tuvalet eğitimini tamamlamamış olan bebek/çocukların havuz ve banyoları kullanmasına müsaade edilmeyecektir.
7. Çocukların mesafeyi korumaları zor olacağından ebeveynlerinin gözetiminde havuz ve banyoları kullanmalarına müsaade edilecektir.
d.5. Termal/Kaplıca Alanlarında Ortam Düzenlemesi
Bu genelgenin F/d.1 bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Kaplıca girişinde kalabalık oluşmasını engellemek için, dış kapıya içeriye girilmesini engelleyecek basit bir uyarıcı/engelleyici koyulacaktır.
2. Bütün kullanım alanlarında (özellikle havuz girişlerinde) kullanıcıların duş alabilmelerini ve ayak dezenfeksiyonu yapabilmelerini sağlayacak yerler ve düzenekler bulundurulacak ve bunların kullanımı zorunlu hale getirilecektir.
3. Dinlenme koltukları ve şezlonglar arasında en az 1,5 metre bulunacaktır.
4. Havuz kenarında yemek yenilmesine, çay/kahve/su içilmesine müsaade edilmeyecektir.
5. Soyunma odalarında mesafe kuralına dikkat edilecek ve kabinler her kullanımdan sonra temizlenecektir.
6. Fizik tedavi birimlerinde kullanılan cihazların mesafe kuralına göre yerleştirilmesi sağlanacaktır.
7. Fizik tedavi birimlerinde kişisel odalardaki uygulamalar sırasında mesafe kuralına dikkat edilecek, bu alanlarda çoklu kullanıma izin verilmeyecektir.
8. Aynı anda birden fazla kişinin katıldığı tedaviler (inhalatoryum, egzersiz, fizik tedavi uygulamaları vb.) salgın süresince uygulanmayacaktır.
d.6. Termal/Kaplıca Alanların Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması Bu genelgenin “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Tekerlekli sandalye ve rehabilitasyon amacı ile kullanılan araçgerecin her kullanımdan sonra uygun şekilde temizliği yapılacaktır.
2. Termal/kaplıcalarda Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış dezenfektanlar kullanılacaktır.
3. Termal/kaplıcalarda banyo, duş yerleri ve tuvaletlerde mesafe kuralına dikkat edilecektir.
4. Ödemelerde bu genelgenin Ç/7 maddesi esas alınacaktır.
5. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan yerlerde havalandırma işlemi temiz hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenecek, Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu ile bu konuda yetkili kurum ve kuruluşlarının belirlediği standartlara göre havalandırma ve klima sistemleri çalıştırılacaktır.
e Sauna, Hamam ve SPA
e.1. Personele Yönelik Önlemler
Bu genelgenin “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlar esas alınarak;
1. Personelin tümü hamam, sauna, buhar odaları dışındaki ön ofis, resepsiyon ve dinlenme alanlarında kuralına uygun şekilde maske kullanacaktır. Maske nemlendikçe ya da kirlendikçe değiştirilecek, bu işlemin öncesinde ve sonrasında el antiseptiği kullanılacaktır.
e.2. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzileri Kullanan
Müşterilere Yönelik Önlemler
Bu Genelgenin F/d.4 bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Kese, lif, sünger gibi müşteri tarafından kullanılacak malzemeler müşteriye özel olacak ve başka bir müşteri tarafından kullanılmayacaktır.
2. Ortak kullanılan materyaller (hamam tası vb.) ise her kullanım sonrasında su ve sabunla mutlaka yıkanacak, dezenfekte edilecektir.
e.3. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerde Genel
Önlemler
1. Bu alanlara Covid19 ile ilgili uyulması gereken kuralları içeren afişler herkes tarafından görülebilecek şekilde asılacaktır.
2. Mikrobiyolojik kalite için rutin testler mevzuata uygun olarak yapılacaktır.
3. Kapalı havuzlarda toplu egzersiz, dalış dersleri vb. aktivitelere müsaade edilmeyecektir.
4. Duş bataryası, musluk, sabunluk vb. malzemelerin mümkünse sensörlü olanları kullanılacaktır.
5. Bu alanlardaki kafe, restoran vb. hizmet bölümleri bu Genelgenin F/a bölümünde belirlenen şartlar çerçevesinde hizmet sunacaktır.
6. Bu alanların otel, apart otel vb. konaklama tesisi içinde olması durumunda; Sağlık Bakanlığının “Konaklama Tesisleri İçin Korunma ve Kontrol Önerileri”nde yer verilen usul ve esaslara uyulacaktır.
e.4. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerde Ortam Düzenlemesi
Bu genelgenin F/d.1 bölümünde belirlenen şartlara ilave önlem olarak;
1. Hamam, sauna, buhar odaları ve jakuzilerde (çalışanlar dahil) 4 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kapasite belirlenecektir.
2. Kapalı havuzlarda 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde kapasite belirlenecektir.
e.5. Hamam, Sauna, Buhar Odaları ile Kapalı Havuz ve Jakuzilerin Temizliği,
Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu Genelgenin F/d.6 bölümünde belirlenen şartların uygulanması esas olacaktır.
1. Serinleme amacıyla vantilatör (su buharlılar dahil) kullanılmasına müsaade edilmeyecektir.
f Plaj, Yüzme Alanları ve Kapalı Havuzlarda Çalışan Cankurtaranlara Yönelik
Önlemler
1. Cankurtaranlar, kişisel koruyucu ekipman (FFP2/N95 maske, eldiven, şeffaf yüz koruyucu siperlik) kullanılması esasına riayet edecektir.
2. Resüsitasyon (canlandırma) işlemi; suni solunum maskesi, balon ventilasyon ile sağlanacaktır.
3. Cankurtaranlar canlandırma ve ilkyardım gibi Covid19 açısından risk taşıyan işlemler yaptığından standart enfeksiyon kontrol önlemlerine uygun şekilde çalışmaları sağlanacaktır.
4. Canlandırma ve ilkyardım işlemlerinin 1 metreden yakın temas gerektiren ve aerosol oluşturan işlemler olması nedeniyle suni solunum maskesi ve balon ventilasyon kullanılacak, ağızdan ağıza solunum tercih edilmeyecektir.
g Spor Salonları/tesislerinde Alınması Gereken Genel Önlemler
1. Spor salonlarına, Covid19 ile ilgili mücadele kapsamında uyulması gereken kuralları içeren afişler (el yıkama, maske kullanımı ve spor salonunun içinde uyulması gereken kurallar) asılacaktır.
2. Spor salonlarının girişlerinde uygulanan parmak/avuç izine dayalı geçiş sistemleri salgın süresince kullanılmayacaktır.
3. Spor salonlarında görevli personel ile misafir/üyelerin tıbbi/bez maske kullanması zorunlu olacaktır. (Bu kapsamda, personel ve misafir/üyelerin spor faaliyetleri dışında maske kullanması hususuna özellikle dikkat edilecektir.)
4. Spor salonlarında misafir/üye ve personel tarafından kullanılmak üzere alkol bazlı el antiseptiği bulundurulacak ve anılan kişi/kişilerin ellerini dezenfektan ile temizledikten sonra spor yapacakları alana geçmeleri hususuna dikkat edilecektir.
5. Spor salonunun kapasitesi her 6 m2 ’ye bir kişi olacak şekilde belirlenecektir.
6. Spor salonlarındaki çalışma koşulları nedeniyle müşterilerin birbiri ve çalışanlarla yakın teması söz konusu olduğundan mesafe kuralının en az 2 metre olacak şekilde uygulanmasına yönelik gerekli tedbirler alınacaktır.
7. Spor salonundaki ekipmanlar (koşu bandı/bisiklet vb.) arasında en az 2 metrelik bir mesafe olacak ve bu doğrultuda gerekli düzenlemeler yapılacaktır.
8. Misafir/üyeler randevu ile kabul edilecektir.
9. Belirlenen sayıda müşteri olması halinde yeni üye girişini engellemek üzere giriş kapısının her iki tarafından tutturularak asılabilecek nitelikte basit kırmızı renkli bir kordon/şerit, plastik duba vb. materyallerin iş yerlerinde bulundurulması sağlanacak ya da bu amaca hizmet edebilecek alternatif bir sistem kurulacaktır.
10. Müşterilerin giriş/çıkış saatleri kayıt altına alınacaktır.
11. Spor salonları, üyeleri ile yaptıkları üyelik sözleşmelerine Covid19 politikaları ve rezervasyon prosedürleri ile ilgili açıklama ekleyecektir.
12. İlgili federasyonların izni ile yapılacak müsabaka, antrenman ve hazırlık süreçleri hariç olmak üzere spor merkezleri, tesisleri ve salonlarında (açık alanlar dahil) takım ve temas halindeki sporlar, müsabakalar, eğlence amaçlı maçlar veya kişilerin birbirleriyle yakın temasını gerektiren (futbol, basketbol, voleybol, tekvando, güreş, karate vb.) antrenmanlar yapılmayacaktır.
13. Güreş, karate, boks, taekvwando vb. spor faaliyetlerinin temassız antrenmanları ile diğer spor amaçlı etkinlikler (yoga, plates, zumba vb.) metrekareye düşen insan sayısını ve 2 metre mesafe şartını ihlal etmemek şartı ile yapılabilecektir.
14. Herkes tarafından ortak kullanılan su sebili vb. araçların kullanımına izin verilmeyecek, self servis yiyecek ve içecek ikramları ancak bir çalışan tarafından gerekli hijyen şartları sağlandıktan sonra yapılabilecektir.
15. Müşterilere kendi içeceklerini getirmeleri hususunda bilgi verilecektir.
16. Müşterilerin kullandığı egzersiz araçlarının yanlarına Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış ve dezenfektan özelliği olan mendiller konulacaktır.
17. Salgın süresince spor salonuna izleyici misafir alınmayacaktır.
18. Egzersiz aralarındaki dinlenme molaları dışında spor salonlarında müşterilerin beklemesine izin verilmeyecektir.
19. Bulaş riskini önlemek adına spor salonlarında gazete, dergi vb. materyaller bulundurulmayacaktır.
20. Sabit veya hareketli bütün alet ve cihazların elle ve vücutla temas edilen noktaları her müşteri/üye kullanımı sonrasında mutlaka silinerek dezenfekte edilecektir.
Kullanımdan sonra cihazların silinmesi ile ilgili uyarı afişleri spor salonu içinde farklı noktalara asılacaktır. Bu konuda sesli anonslar yapılacaktır.
21. Üye/müşterilere kartla temassız ödeme yapabilecekleri hatırlatılarak mümkün olduğunca nakit ödemeden kaçınılması sağlanacak, üyelerin temas ettiği/edeceği ödeme terminali (post cihazı vb.) her müşteriden sonra mutlaka %70’lik alkol ile temizlenecek/dezenfekte edilecektir.
g.1. Misafir/Üyelere Yönelik Önlemler
Bu Genelgenin “A) Genel Esaslar” ve “Ç) Misafirlerin Tesise Girişi” bölümlerinde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Spor salonlarına girişte herkesin (çalışanlar dahil) ateş ölçümü yapılacak ve ateşinin 38° C’den yüksek olduğu tespit edilen kişi/kişiler içeri alınmayarak ilgili sağlık kuruluşlarına yönlendirilecektir.
2. Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı vb. hastalık semptomları olanlar ile Covid19 tanısı alan ya da Covid19 temaslı olması nedeniyle takibe giren kişi/kişiler spor salonlarına alınmayacaktır.
3. Misafir/üyelerin spor salonlarından istifade edebilmesi için randevu sistemi oluşturulacak ve misafir/üyelerin randevu saati dışında salona girmelerine izin oluşturulacak ve misafir/üyelerin randevu saati dışında salona girmelerine izin verilmeyecektir.
4. Misafir/üyelerin kişisel malzemelerini yanlarında getirebilecekleri hususu randevu aşamasında spor salonu yetkililerince bildirilecektir.
5. Havluların işletme tarafından karşılanması halinde poşetli ve temiz olması veya görevli bir personel tarafından verilmesi, mat vb. malzemelerin de her kullanımının sonrasında gerekli dezenfeksiyonunun sağlanmasına dikkat edilecektir.
6. Misafir/üyelerin temasa mahal verecek hareketlerde bulunmamaları için spor salonu yetkililerince gerekli uyarılar yapılacaktır.
7. Spor salonu içinde mecbur olmadıkça yüzeylere dokunulmayacak aksi bir durumda eller su ve sabun ile yıkanacaktır.
g.2. Personele Yönelik Önlemler
Bu Genelgenin “B) Personel ve Eğitim” bölümünde belirlenen şartlar esas alınacaktır.
1. Personelin Covid19’un bulaş yolları ve korunma önlemleri hususunda bilgilendirilmesi sağlanacaktır
2. Covid19 tanısı alan ya da Covid19 temaslısı olması nedeniyle takibe giren personel çalıştırılmayacaktır.
3. Personelin çalışırken ateş, öksürük, burun akıntısı, nefes darlığı vb. hastalık
semptomları gelişirse; tıbbi maske takılarak izole edilecek ve ivedilikle ilgili sağlık
kuruluşlarına yönlendirilecektir.
4. Personelin tamamının uygun nitelikte tıbbi maske takması, maskenin nemlenmesi ya da kirlenmesi halinde değiştirilmesi, yeni maskenin takılması esnasında ise el temizliğine gereken özenin gösterilmesi hususuna riayet edilecektir.
5. Personelin el hijyenine dikkat etmesi sağlanacaktır. El hijyenini sağlamak için; eller en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanacak, su ve sabunun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılacaktır.
6. Personelin dinlenme alanlarında da en az 1 metrelik mesafeyi koruması ve maske takmaya devam etmesi sağlanacaktır. Ayrıca yemek yerken ya da su/çay/kahve içilirken, maske çıkarılacağı için bunun yapıldığı kapalı alanlarda aynı anda birden fazla kişinin bulunmaması sağlanacaktır.
g.3. Spor Salonlarının Temizlenmesi, Dezenfeksiyonu ve Havalandırılması
Bu Genelgenin “C) Temizlik ve Hijyen” bölümünde belirlenen şartlara ilave olarak;
1. Tüm alanların temizliği, yüzeyin niteliğine göre standartlara uygun ürün kullanılması suretiyle uygun sıklıkta yapılacaktır.
2. Yer ve yüzeylerin temizliğinde nemli silmepaspaslama tercih edilecek, fırça ile süpürme işlemlerinden kaçınılacaktır.
3. Spor salonlarının temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, telefon ahizeleri, masa yüzeyleri, spor aletlerinin el ve vücuda sık değdiği tespit edilen bölümleri vb.) temizliğine dikkat edilecek, elle temasın yoğun olduğu yerler sık sık su ve deterjanla temizlenecek, 1/100 oranında sulandırılmış çamaşır suyu ile (yazar kasa, bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer cihaz yüzeyleri) anılan alanların dezenfeksiyonu sağlanacak, klor bileşenlerinin zarar verdiği yüzeylerde ise %70’lik alkol bazlı ürünler kullanılacaktır.
4. Koşu bantları, bisikletler, ağırlık aletleri vb. teçhizat her kullanımdan sonra düzenli olarak temizlenecektir.
5. Genel kullanım alanları ve misafir/üye tuvaletlerinin girişlerinde dezenfektan bulundurulacaktır.
6. Misafir/üyelerin kullanımına ayrılan tuvaletlerin giriş kapıları mümkünse otomatik kapı sistemi olarak düzenlenecek, düzenlememesi halinde kapı kollarının sık sık dezenfeksiyonu sağlanacaktır.
7. Tuvaletlerde teması mümkün olduğunca azaltabilmek amacıyla muslukların, sıvı sabun ünitelerinin mümkünse fotoselli olması sağlanacaktır.
8. Tuvaletlerde el kurutma fanları kapatılarak kullanım dışı bırakılacak, bunların yerine tek kullanımlık kağıt havlu kullanılacaktır. Bu alanlarda devamlı ve yeterli miktarda sıvı sabun, tuvalet kağıdı ve kağıt havlu bulundurulacaktır.
9. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan spor salonlarının havalandırması temiz hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenecek, havalandırma sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda yapılacak, klima ve vantilatör kullanılmayacaktır.
10. Misafir/üyeler için tek kullanımlık tekstil malzemeleri kullanılacak ya da her kullanım sonrasında bu malzemeler en az 600 C’de yıkanacaktır.
G) Denetim
Koranavirüs salgını ile ilgili alınacak tedbirlerin denetimi kapsamında turizm işletme belgeli olan konaklama tesislerinin denetiminin bu Genelgede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde Kültür ve Turizm Bakanlığınca (valilik/kaymakamlıklarca şikâyet ve gerekli hallerde denetim yetkisi saklı kalmak şartı ile) turizm işletme belgeli olanlar dışındaki tesislerin denetiminin Valilik/Kaymakamlıklarca içinde halk sağlığı uzmanı, yerel yönetim temsilcileri, iş sağlığı uzmanı, makine mühendisinin bulunduğu asgari beş kişilik bir komisyon tarafından en az on beş günde bir denetlenmesi sağlanacaktır.
Bu kapsamda;
Valilik/Kaymakamlıklarımızca konaklama tesislerinin faaliyetlerini yukarıda belirtilen kurallara göre sürdürmeleri için Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27 ve 72 nci maddeleri uyarınca gerekli kararların alınması,
Konu hakkında gerekli hassasiyetin gösterilerek başta denetimler olmak üzere uygulamanın yukarıda belirtilen çerçevede eksiksiz bir şekilde yerine getirilmesinin sağlanması, tedbirlere uymayanlarla ilgili Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 282 nci maddesi gereğince idari para cezası verilmesi, aykırılığın durumuna göre Kanunun ilgili maddeleri gereğince işlem yapılması, konusu suç teşkil eden davranışlara ilişkin Türk Ceza Kanununun195 inci maddesi kapsamında gerekli adli işlemlerin başlatılması hususunda;
Bilgi ve gereğini önemle arz ve rica ederim.
Süleyman SOYLU
Bakan